Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebär, det är jag.

Lite av mina minnen från år 2010 i ord och bild





Första strofen ur "Kärlekens lov" från 1 Kor.13


Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal.Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting.Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.


Det där med nyårslöften är lite klyschigt, och ute, därför att man oftast inte kan hålla det man lovar. Många ggr har jag lovat både det ena och det andra, men inte lyckats. Det som har hänt under 2010 är att jag kommit närmare Gud och har på ett märkligt sätt förvandlats mer och mer inom mig. Jag har gått igenom svåra försoningsprocesser som jag inte trodde var möjliga, och jag som redan innan trodde att jag redan försonats med allt det förgångna. Tänk så fel man kan ha! Jag har ju liksom alla andra människor mkt inom mig som behöver städas undan, förlåtas och lämnas. Det finns säkert fortfarande saker kvar, om inte det så kommer det ständigt nya situationer i livet, då man får vara på sin vakt så inte bitterhetens rot skjuter skott och förorenar hjärtat och själen igen. Detta är inget man klarar på egen hand, utan vi behöver Guds hjälp. Ju närmare vi lever Honom, desto lättare är det att leva rent, både i tanke och gärning.

Det jag har bestämt mig för inför det kommande nya året är att söka mig ännu närmare Herren, att försöka att tänka på, i livets olika situationer och möten med människor, hur skulle Jesus ha gjort här, vad skulle han ha tänkt, vilken väg skulle han välja. Att höra Guds röst är inte självklart enkelt. Han viskar bara, så det är endast i Hans omedelbara närhet och inre tystnad du kan höra vad Han säger. Därför är det så viktigt att stanna upp ibland, i livet. Bli inte förvånad om du periodvis på vägen tvingas stanna upp av olika anledningar. Det kan vara tvunget att ske för att du ska stilla dig och kunna lyssna till Herrens röst. Tänk på det, så du inte tappar modet vid de tillfällena, utan lyssna in nyfiket istället vad Han har att säga.

Jag ber Gud fylla mig med ännu mer kärlek, till den lilla flickan inom mig och till alla människor jag möter. Min önskan är att människor ska få se en glimt av Jesus när de ser på mig. Jag vill lysa och finnas till för mina medmänniskor och visa på vägen till en sann kristendom som inte bygger på kyrkbesök och döda gärningar och religiösa mönster, utan en väg i en äkta gemenskap med Jesus själv. För att komma dit måste vi lära känna HONOM, inte Hans kraftgärningar i första hand, utan Jesus som person och den väg han gick mot det viktigaste i världshistorien, mot korset. Detta är sanningen. Och förlossningen för oss, den enda vägen vi kan gå för att få ett evigt liv.

Jag har här samlat ihop ett gäng med foton från året som gått som jag färna delar med mig. Det har varit ett fint år tycker jag :), trots att värk och trötthet har varit värre än någonsin. Funderar om det är en frukt efter svininfluensasprutan förra december? Nåväl, häng gärna med här och se många av godbitarna från det gångna året.

(Det som jag hade velat haft med här är foton från de båda Farfarsträffarna i Gävle, men tyvärr hade jag ingen kamera med mig då. Ska ta med den vid nästa träff :)






Lite keramiksaker jag gjort under året :)





Mindre knotskål med svart purpurglasyr (stengods)









Kaffekopp med fat i rödbrun glasyr (stengods)







Liten mockakopp med fat i blå glasyr (stengods)







Liten mockakopp med fat i transperent glasyr (Kork stengods)







Stor ostbricka i svart purpurglasyr (stengods)







Ugnssäker form i blå glasyr (stengods)






som ovan







som ovan, i smaragdgrön glasyr






Och så blev det två figurer ...






Holger & Greta






Några foton från min målarverkstad/kurs





Minns tyvärr inte namnet på den originaltavlan o konstnären, men här har jag tolkat en känd tavla







Mystik






En målning jag gjorde efter ett foto från min kära facebookvän, Torbjörn Degerman. Den kommer att hänga snart i mitt lilla barnbarns rum







Hmm..... denna målning har jag bara börjat med, nyligen. Tog med den ändå, den är mitt nuvarande projekt. Får se vad det blir när den blir klar





Jag älskar fjärilar, och detta året lyckades jag fånga tre på bild




Macaonfjäril







(minns inte namnet)








Påfågelöga








 
Vinterfoto från hamnen







vinterbak och godisskapande och glögg i mina egna tillverkade glöggmuggar







Islykta/tårta :)









En av årets festtårtor. Jag älskar att skapa dem, men äter inte själv :)








Fotat i vår trädgård (mixat)







Naturliga isskulpturer







Ett litet ljus kan skingra ett stort mörker








Våravslutning med keramikgruppen = surströmmingsfest :)








Som ovan. Här sittande, kursledaren Lena, i mitten Inger, t h Astrid









som ovan







som ovan







Som ovan







Som ovan








Som ovan







Upptäckt under vårpromenad i byn









Här firar vi (närmaste släkten) min älskade mammas 77-års dag <3








Som ovan. Tv, min bror Tomas, i mitten mamma, th min svåger Bengt







Den 4:e Juni blev min älskade dotter Lina Socionom. Här fotas hon med Sambo Stefan utanför Universitetet i Örebro.





Några veckor efter examen firar vi henne i vår stora trädgård, med grillat och massa andra godsaker, tillsammans med vår storfamilj







Arbetet nere vid vår lillstuga i hamnen är påbörjat. Det ska bli ett stort soldäck och brygga ut mot vattnet.







Nu bara bryggan kvar. I bild, tv min Robban, ute vid bryggan min exman Daniel, Mandas pappa och vår goe vän.







Naturligtvis besökte vi också mina kära svärföräldrar i Linköping på sommaren, Elsa & Rune, underbara människor <3






Här svärfar Rune med min man Roberts son Alex, som ju också är min yngsta dotter Amandas käresta :).....komplicerat??? :)






Början på vår resa söderöver i Sverige








Här med :)








Här några bilder från ett möte på Torpkonferensen i somras. Konstnären på bild är min bror Tomas Munkas Larsson, och en liten nyfiken pojke :)








Den som då predikade under tiden målningen skapades var Mikael Hallenius, en fantastisk förkunnare








Här är målningen klar!






Här badar jag i mångatan en varm sommarkväll sent. Vi har nyss kommit fram till min bror med familjs sommarställe. Det var underbar känsla!








Här är det sill och potatis som gäller :)








Robban och min bror Tomas har precis sjösatt deras "Lillmaja"













Ytterligare en familj på utflykt :)






En liten museimack i (tror jag) Sollebrunn






En underbar sommardag, ute i båten med Tomas och Annika. Här Robban, som njuter för fullt








Här börjar vi sikta in oss mot Gräfsnäs hamn






Vi kliver ur båten och promenerar iväg mot slottsruinen/fästningen? Naturen är fantastisk!






Som ovan







Annika och Tomas vid ruinen. Nu dags för massäcken :)







Ljuvliga sommar!!!! Tomas, Annika, Annikas pappa S-L och Tomas. Jag sittende på gräset och Annikas mamma bakom kameran







På väg tillbaka mot båten






Nu är vi alla i. Dags att återvända till sommarstugan







Naturligtvis måsta man ta en dag i Ullared under veckan :). Här Tomas och Annika. Annika lycklig efter den stora vinsten :). Jag blev allt lite avundsjuk ;)







Efter en hel dags shopping lade vi ut filten bredvid den stora parkeringen och vilade, åt glass ochh drack kaffe. En mkt lyckad ochh rolig dag!






Nämen, här får vi besök utanför mulltoan av en trevlig groda. Han var jättesocialm och ville inte alls gå därifrån :)







En dag åktre vi till Gräfsnäs/Antens järnväg. Då passade jag på att få träffa Anki, en så go och fin vän från Facebook. Det var ett jättefint möte<3






Hon följde med oss tillbaka till sommarstället och grillade. Vi hade en fin gemenskap denna sköna sommardag<3








He he .... här busfotade jag Anki på väg ut från toan :)









Veckan med min brors familj är över och vi åker vidare ner till Malmö för att besöka Robbans bror, Roland, med familj. Han visade oss runt lite och bl a fick vi se detta snurriga hus, Turning Torso.








Vi ppromenerade länge runt i det området och gick ner till vattnet. Det mörknade till lite mystiskt på himlen och det började blåsa friskt.








Som ovan






Som ovan









Resan hemåt börjar. Vi gör ett stopp i Landskrona och jag får äntligen för första ggn i mitt liv träffa min goaste Mitavän, från författarsajten Sockerdricka från början och nu även från Facebook. Hon står mig mkt nära och är en verklig själsvän. Vi har drabbats av samma sjukdomar och förmodligen p g a det funnit ett starkt band mellan oss. Vi finns till för varandra, stöttar och uppmuntrar i livets skiftningar. I LOVE YOU, Mita<3<3<3 Att få träffa dig var fantastiskt. Jag längtar såååå till nästa gång<3








Inte långt kvar hem nu. Här stannar vi till några timmar hos kära mamma. Just här sitter vi och fikar i en mkt vacker och prisad vinterträdgård.






Åhhh, hemma igen!!!! Och se, soldäcket och altanen är färdig vid lillstugan i hamnen. Underbart! Sällan har jag kännt sån spontan glädje. Här är mitt paradis!! Åhhh, vad jag längtar efter sommaren nu, att få vara där nere om dagarna<3






Här har vi precis sått gräset







Här firar vi med våra goaste vänner, Micke & Bettis med familj







Jag och Bettis :)








Alex har kastat efter abborre från vår lilla brygga, men ingen tur denna gång.







Kärleksparet, Amanda & Alex, min dotter och Robbans son :)<3







Micke kastmetar ute vid vår pir






Bettis med.... man måste ju testa :)







Återigen hos min goaste mamma. Att lägga mig ner bredvid henne i sängen och bara mysa, det är underbart!!!!<3







En ovanlig syn, jag i glasögon!! Det visade sig i våras/somras att jag behövde ha glasögon när jag läser och sitter vid datorn, så då åker de på, (ibland), tyvärr glömmer jag de, som just nu t ex.....ooooppppssss :/.






Robban "kidnappar" mig och för mig ut till skärgården, till Albertina, en härlig fiskrestaurang precis vid havet. Gissa omm jag blev glatt överraskad :). KUL!








Manda o Alex nere vid vårt underbara lilla havsbad här hemma i byn





Och jag ... blir som ett litet barn i vattnet :)






... och i sanden :)







En fantastiskt fin dag detta. Vi tog med mamma på utflykt till Engeltofta, i Gävle skärgård. Vi åt gott och hade en underbar dag tillsammans, fr v, Min Manda, Alex, svägesrka Annika, jag, min bror Tomas, deras dotter Malin, min Lina (med mitt barnbarn i magen), och framför oss är älskade mor<3<3<3







Mamma och Tomas busar (sånt gillar vi i vår släkt :)







Som ovan







Lyskväll i lillstugan, sista lördagen i Augusti








Som ovan







Som ovan







Sov ovan








Som ovan







Som ovan








Som ovan







Vår årliga höstweekend i Sälen. Här Västerdalälven








Här är stugan vi hyr, samma varje år <3







Här är vi vid en av våra favvofiskesjöar. Viktigt att ha massäck med sig :)







Ja, ibland funkar inte de här engångsgrillarna så bra. Man bör ha med sig extra tändvätska eller motsvarande.








Ljuvlig kväll.







- Ooppppssss.... jag har napp!!!! Hämta håven!!!








Yes!!! En fin, stor regnbåge!! Dagen räddad! :)







Dags att rensa :)








Oj, det blev en till! Lyckan är gjord!!! :)







En stund då och då, tröttnade jag på att fiska, då fotade jag istället :)







Tänk så vacker naturen är i sin enkelhet!







Som ovan







Som ovan






En härlig fiskedag till ända. Mys att krypa ner i den goa sängen till ljudet av öppna spisen<3








Ny fiskedag :) = nya naturupplevelser






Drömmande att se in i lågornas sken






Fatta vilken natur Gud gett oss!







Som ovan







Som ovan









Som ovan






Här är min gomamma i min cowboyhatt :) <3










... och här är jag i samma :)











Underbara höst!!!







Som ovan








Som ovan







Överraskning igen :). Middag på kinarestaurang!








 Vilostund efter promenad i stan









VA! Vad är detta?!!!








Jo, man tar vad man har :). Det var dags för att vispa grädde, och har man ingen visp så går man ut i verkstan och hämtar borrmmaskinen och stopar i en visp, och vips så har man en perfekt, men något klumpig elvisp. Den fyndige är Daniel, min exman o Mandas pappa :)







Här är den goda smörgåstårtan han bjöd på. Det var hans födelsedag.







Här tv, min Lina, Mandas pappa, o Manda<3








Om vi ger oss tid att se oss omkring så kan vi förundras över den skönhet som finns överallt kring oss.








Som ovan









Som ovan







Campingen hemma i byn, vid havet







Som ovan







Som ovan








Småbåtshamnen här hemma








Som ovan








Som ovan







Som ovan








Som ovan








Vid vår lillstuga. Bryggbygget klart!









Här har gräset hunnit växa upp vid mitt lilla paradis<3<3<3






Sensommar/höstdopp








Foto från bypromenad








Som ovan








Som ovan







Som ovan








Som ovan








Höstfest i skogen = kantarellplockning och picknick






Höststund vid stugan









Sista svampplockningen för året. Avslutas med fika på vår egen brygga <3









Och en stunds vila vid vattnet









Höstglädje










Höstfest









 Min kära mamma (gammal konstnär), provar på att måla lite igen<3








Här målar hon. Ser ni glädjen och entusiasmen i hennes ögon!? Underbart!









Mamma och jag <3<3<3 på höstpromenad










Sommaren försöker nagla sig fast, men hösten sliter snart av de sista löven









... och de sista skrumona nyponen









Isen lägger sig









Som ovan









Som ovan








Ett vackert löv som iskristallerna klätt i sin sköna vinterskrud








Som ovan







Träd i grodperspektiv








Cypressglimt










Nära










Björkbark







Ensam







Ett siista möte med sanden innan snön








Björkens nervtrådar sträcker sig mot himmelen, ropar om nytt liv till våren









Naturen vill somna nu









Som ovan








Sprucken









Skev bild








Förvinterpromenad










Inte mkt kvar










Rörelse







Spegelbild










Otålig väntan på nästa sommar









Kylan kommer








Oj, satt vi verkligen här i somras?! Längtar dit igen, till värmen.








Från en av våra tre balkonger









Som ovan








På vår gård







Vårt hem








I vår trädgård









Där skuggor finns, finns ljuset!






Lekande snöbollar







Liv och stillhet







Stor tall vid vår gård






Året har varit mest fantastiskt, trots min värk och trötthet. Men det mest fantastiska har varit att jag blivit mormor nyligen. Ett nytt liv har kommit in i familjen, en liten pojke, Milo. Jag är så lycklig och stolt över den lille och min dotter Lina som blivit mamma.




Här håller han mitt lillfinger <3








Mitt lilla hjärtegull<3<3<3







Sover så gott hemma hos mommo<3






Oj, det här blev många bilder ... :/, kanske ni inte orkat tagit er igenom dem alla. Jag vill i alla fall med detta inlägg tacka Gud och tacka alla, min familj och mina vänner och läsare för ett fint år med mkt innhåll. Vi vet ju alla att "bakom molnen lyser alltid solen", och inte för evigt ska molnen finnas där. Tänk på det du som har det tungt just nu.

Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År. Samla på er fina, goa minnen. Bemöt dina medmänniskor med kärlek och den ska vändas tillbaka till dig. Bemöt dina medmänniskor med vänlighet och givmildhet. Allt du ger, kommer tillbaka.

Gud välsigne oss allla det nya året 2011!

Mia


<3<3<3

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Torbjörn
skriven :

Kära vän.



Det var många verkligt fina bilder. Mycket färg och glada bilder. Vackra bilder, stämningsfulla bilder.

Känsloladdade bilder. Tack för att jag fick se dem.



Hälsningar

Torbjörn