Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebär, det är jag.

Ur Oswald Chambers andaktsbok "Allt för Honom" + egna tankar





Be för andra


När Job bad för sina vänner
återupprättade Herren honom. Job 42.10



Den klagande, självkoncentrerande, osunda sortens bön för att försäkra att man vill vara rättfärdig finner man aldrig i Nya testamentet. Att själv försöka göra sig rättfärdig inför Gud är att sätta sig upp mot försoningen. "Herre, jag ska rena mitt inre om du svarar på min bön, jag skall göra det som är rätt om du hjälper mig." Jag kan inte bli rättfärdig inför Gud på egen hand, jag kan inte leva fullkomligt - jag kan bara bli rättfärdig inför Gud om jag tar emot Herren Jesu Kristi försoning helt och hållet som en gåva. Är jag ödmjuk nog att ta emot den?

Jag måste avstå från varje slags krav och upphöra med varje slags ansträngning och helt och hållet överlämna mig i hans händer. Sedan kan jag börja ge ut i helig förbönstjänst. Många böner har sin orsak i bristande tro på försoningen. Jesus har inte börjat frälsa oss, han har frälst oss, det är gjort redan, och vi sårar honom när vi ber honom göra det igen.

Om du inte bär frukt hundrafalt och inte växer i kunskap om Guds ord, börja då be för dina vänner! Gå in i tjänsten i det fördolda! "När Job bad för sina vänner återupprättade Herren honom." Din stora uppgift i livet som gudsmänniska är bön för andra. Be hela tiden, vilka omständigheter Gud än ställer dig i! Be att hans försoning får konsekvenser i andras liv, så som den har fått i ditt eget! Be för dina vänner nu, be för dem du kommer i kontakt med nu!







Här finns en skatt att finna. Här finns  en nyckel till helande och befrielse.
Så lätt det är när livet gör ont, att fastna i självömkan och ständig bön till Gud för sina egen skull, för att man så innerligt längtar efter att bli vidrörd av Herren. I den situationen förstår man inte hur EGO man handlar. Jag vet att jag själv haft såna perioder som varit långa i mitt liv, där jag varit liksom avskärmad i mitt eget lidande så att jag glömt bort att lägga koncentrationen på att be för andra. Kanske jag har tänkt att om jag blir frisk, om jag får må bättre, då ska jag börja be för andra mer, men då måste Gud göra mig starkare först. Detta är ett galet resonemang, och jag vet att många fastnar i detta.

Vi bör börja i den andra änden, att släppa oss själva och den nöd vi befinner oss i, och ge oss hän i att helhjärtat be för våra medmänniskor o vänner. När vi börjar göra det så kan det hända magiska ting inom oss och det kan föda läkedom i våra egna liv. Alltså, om vi glömmer oss själva och vårt EGO, ber för andra helhjärtat, då kan vi själva få uppleva mirakel i våra liv. Och vad är det som händer när detta sker? Det är försoningens kraft, från Jesu död på Golgata. 

Om vi hade varit goda nog att kunna räkna oss som rättfärdiga i oss själva p g a goda gärningar, ett brinnande engagemang i vår församling etc, då skulle vi göra Jesus till en dåre, då skulle han inte behövt lida och dö för vår skull. "Du kan jobba för Herren", i en församling, på missionsfält, som pastor eller hängiven medlem 24 timmar om dygnet och ändå missa ALLT! Det handlar inte om vilka ansträngningar vi gör, det handlar om överlåtelse, så Gud kan leda varje steg. Låt oss inte såra Jesus med att inte ha tro nog att han har frälst oss. Det är för länge sen avklarat. Du behöver bara ta emot den gåvan, så är den din.

Våga släppa dig själv nu, och gå in i en helig förbönstjänst för andra, i det fördolda. Herren ska löna dig, och du kommer att uppleva att Herren rör vid dig när du överlåtit hela ditt liv till honom och tagit emot frälsningens gåva.

Vi kan vara uppmärksamma på våra liv, så vi håller oss nära Herren, både personligen för oss var och en och i de församlingar vi tillhör. Vi kan lätt se om vi är levande för Gud. Bär vi frukt? Händer saker där vi går fram? Växer vi? Drar vi människor till oss? Ser människor på oss att vi äger något de saknar? Kan vi inte säga JA på dessa frågor är något fel och då bör vi gå in i vår kammare och på allvar fråga Herren: Vad ska jag göra för att få liv, sprida liv, väcka hunger i mina medmänniskor, vad ska jag göra för att få församlingen att blomstra, vad ska jag göra för att väckelse ska komma över vårt land?


Jag ber, Herre, att du ska möta oss var och en som läser detta. Ber om en hunger i våra hjärtan. Förlåt oss för att vi kanske för mycket tänker på oss själva och våra egna bekymmer. Dra oss närmare dig och lär oss att lyssna, höra din röst. Hjälp oss att förstå vår litenhet i din storhet. Tack för frälsningen, som ingen av oss förtjänat, din gåva till oss. Tack gode Gud för att du hör min bön, i Jesu namn.Amen.








Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: