Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebär, det är jag.

Ur mitt poesigalleri ...







I tårar som är dina kan läsas ditt liv

höras ljudet från ditt hjärtas djupa gråt

kristallklara droppar kan jag tydligt se

ord som inte sagts och uteblivna förlåt


På dina saltstänkta kinder kan ännu anas

ökentorra marker som ingen har rört

rodnad som inte fötts utav hetaste kärlek

men av uttröttad gråt som ingen har hört


Finstilta ord mellan livets klädda rader

förlossningsstyrka som bara en moder vet

Varandet visar väg ur svartaste mörker

ditt inre vill lära dig sin hemlighet


Din kropp och din själ din ande det är du

Låt tårarna vittna tills frusna läppar le

läkedom finns i varandet av smärtan

och lyckan den finns i glädjen av att ge







Kluvna tårar jagar i kapp

Omedvetna om varför

tränger de sig fram

för att nå målet

- friden

Tårarna söker

förgrenas i saltälvar

Vilse i jagandet efter själsro

strömmar de alla nedåt

för att blicka uppåt

laga det trasiga

Behövs gör

- tiden







Var är färglådan

den som jag nyss fått i min ägo

den som äger alla regnbågsfärgernas

skönhet


Var är penslarna

de som passade så bra i min hand

de som skapade en sån själsglädje i mig


Var är paletten

den som vittnar om sjudande kreativitet

den som färgpluttarna dansat vals på


Jag har letat bland alla tårar

för att finna skrattet igen

för att finna leendet där bakom


Nu är bara tomhetstid

tid då allt måste vila

tid då tårarnas flöde har sin plats


Vågar jag tro att orken kommer

att jag åter ska få delta i livet

att färgerna än en tid finner sin plats

i mig









Visste inte att jag kunde trolla

men plötsligt fanns bara magin där

förvandlade en liten flickas små tårar

till en stilla å flytande genom barndomens landskap

bildande en kristallklar älv som banar väg

mot en öde mark där den vilsna tonåringen badar

vattnet som saknar gränser breder ut sig

till ett hav, det sårade hjärtats hav

 salvattenhavet, Döda havet

- Det är mina tårar







Om inte skuggorna fallit på träden

skulle aldrig bilden blivit så skön

Har inte tänkt på det starka ljuset

hur det värmer i den kalla snön


Om inte skuggorna funnits i livet

skulle inte dagarna haft någon glans

Har inte tänkt på att utan djupet

det erfarna själshjärtat inte fanns


Om inte skuggorna trasat mitt hjärtat

skulle aldrig nöden för min nästa varit så stor

Har inte tänkt på att utan såren

kanske jag inte älskat min granne eller bror


Om inte skuggorna gett mig sitt mörker

skulle inte solljusets sken ha nått in

Har inte tänkt på att det är livet

en rikedom som i allt är min







Du gör dig en väg

som innan inte fanns

under isbeklädda marker

på väg mot någonstans


Det forsar utav liv

som du inte själv kan se

Du är ensam i din ångest

fast alla nära finnes med


Det kyler under nakna fötter

fast solen värmer i ditt hår

Tär gör längtan efter lugnet

efter vila och läkande sår






Är det vackert eller skrämmande

idag är jag rädd

Är blommorna äkta eller bara falska fariséer

idag ljuger de

Är den röda färgen skön eller smärtsamt blödande

idag är jag sårig

Är ljusen värmande eller en förtärande eld

idag svider själen


Men i morgon kanske blomman doftar

Tänk om äkthetens stämpel finns där i morgon

Kanske bladen då är sammetslena

I morgon kanske ljuset värmer min själ

- kanske i morgon -







Saltstänkta ökenkinder

tar emot

Ofrånkomliga droppar

letar sin väg

Ett befriande flöde

från den värkande själens spegel

- läker -









Du gav mig början att finnas

du lärde mig att gå

än i dag kan jag minnas

du sa, att ge är att få


Det formade mig till mitt jag

och din storhet lever än

Efter natt följer dag

jag stavar de orden om igen


Du visade för mig livet

fanns alltid där när kampen var

Du lärde att inget ta för givet

men Gud bär när inget finns kvar


Du var alltid min stadiga mark

min trygghet i alla livets strider

du bar mig när jag inte var stark

Så ont nu att se hur du lider


Jag ber alla stunder om Guds hand

att Han ska resa dig upp ifrån sängen

höra mina böner om helandets grand

så du åter får springa på ängen


Mamma, mamma, älskade du

så stor är min kärlek till dig

Våren är på väg, så res dig nu

Åh, så det skulle glädja mig





Vad hände?

Plötsligt flög fönstret upp

Vinden tog tag

förintade lugnet

- orkan

Regnet piskad mot rutan


- inifrån




Är det toner från himlen

som strålar från kisande Gudsögon

Är det de som vill tala

tränga sig fram

genom täta skogsdunkelgrenar

i vilsestegens rädsla

Är det regnbågens skapare

som vill värma det darrande hjärtat

lyfta upp i sina armar

vagga ömt

tills musiken hörs igen

de himmelska tonerna

- inifrån



Tittade mig runt

överallt

- svart

Lyfte blicken
 
såg

- ljuset





Färglyckliga

solskensklädda strålar

dansar i cirkel


Ivrig vårdans

trollar bort

mörkret







Tappade orienteringen

Strax efter start
försvann den

trodde jag visste hur man gjorde
- för att leva
men allt jag kände till
var att överleva

Måste börja om igen
                                                                               
sakta
lyssna in
fokusera

lära mig

- leva







Vänskap som är på riktigt
det är rummet som kallas tröst
där någon lyssnar utan att ha bråttom
ger en värmande hoppets röst

Vänskap som är på riktigt
det är som balsam i en trasig själ
där allting annat får vänta
för att göra någon annan väl

Vänskap som är på riktigt
det är själva värdet i allt som är
där läkedomens kraft får flöda
ett tröstens rum jag vill vara där





Du har fått ett instrument i dina händer
som är skapat av ditt andetag
Tonerna som klingat så vackert
har tystnat

Byt strängar Herre
så jag åter kan ljuda för dig
Den spruckna lacken vittnar om
det tårdränkta träets gråt

Så längesen du spelade på mig
Jag längtar
Låt mig åter igen få känna livet
i tonerna inifrån min själ

Spela på mig Herre
med dina händer
på de nystämda strängarna





Tonsatt poesi


Tiderna som farit, alla åren som nu har gått
allt trasigt som har blivit, och ron jag inte fått
Det har satt sina spår, av trötthet och av gråt
av smärtsamma sorger och bortglömda förlåt

Jag kan se en liten flicka, ett vilset hjärta utan mål
Jag kan se hennes dagar och alla svartmörka hål
Små händer som sökte finna någon att hålla i
när faror ständigt hotade och de vuxna såg alltid förbi

Jag kan höra en liten fågel som är född ur flickans sår
Jag kan höra hur den sjunger om en kommande vår
 Små fötter som vågar gå mot alla okända vatten
men gryning har bara börjat, kvar är kylan ifrån natten

Jag öppnar mina armar, vila flicka vid mitt bröst
Jag har sett dig och jag älskar, kom jag ger dig min tröst
Alla dagar som sen ska komma, ska jag vara nära dig
Jag lovar att inte svika, kom och bo i mig

Lilla jag, lilla flicka, det var ju så allting var
Du kan inte hjälpa det, men sorgens drag finns kvar
Lilla jag, lilla flicka, vi söker och kanske finner svar
Trots allting som har varit, du är det finaste jag har




Tonsatt poesi


Liksom vattnet ute i havet
som är helt dött utan en vind
Så är ett liv utan Jesus
där du vandrar i mörkret
och är helt blind

Våga öppna dina ögon för mig, säger Herren
och du ska få se, allt som jag har att ge
Våga öppna dina ögon för mig, säger Herren
och du ska få del, av allt som jag har att ge

Som en fågel som vilar på vinden
så får du vila i Guds hand
Att ha ett fast mål, att komma rätt
att låta dig ledas till kärlekens land

När du hör ett skratt från ett litet barn
så kan du klart se en glädje som är sann
Den enda sanna glädjen finns hos Jesus
där vi får vara barn, vara ett med varann





Tonsatt poesi, barnsång


Vi är alla barn, knäpper ´hop våra händer
Böjer våra huvén och pratar med Gud
Han leder oss i kärlek vart vi än oss vänder
Längtar att vi tjänar och lyder Hans bud

Omsluten, älskad precis som jag är
Både natt och dag vill Han vara mig när
Ingen annan förstår mig så bra
Därför vill jag sjunga; HURRA!

Dagen i går den är redan över
Vad som än då hände, höll Jesus min hand
Den dag som blir imorgon, ingen oro behöver
Vet att jag är frälst, på väg till himlens land

Den dag som är idag, den är allra bäst
Tänk allt vi kan göra för varandra här
Och Jesus Han är vår hedersgäst
Han som alla våra böner bär





Tonsatt poesi popig barnsång


Tänk att få gå på picknick med en ängel
sitta i gräset med en fikakorg
Gunga i parken med Jesus och Noa
ligga i en hängmatta dagen lång


Himmel, vad du är jättestor
himmel, tänk vad många rum du måste ha
himmel, med dörrar utav guld
himmel, åh, himmel


Tänk att få åka kana på regnbågen
sitta i Guds knä med en påse chips
leka kurragömma med gammelfarfar
springa ikapp med en gammal tant


Tänk att få spela fia med Jesus
dansa hela natten till rockmusik
blåsa stora bubblor med hubba-bubba
äta många liter glass på en gång


Tänk att få leka bland himlens alla stjärnor
se hur hela jorden snurrar runt
bada i ett hav med fina fiskar
aldrig vara ensam, ledsen och rädd



Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: