Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebär, det är jag.

Ur Oswald Chambers andaktsbok "Allt för Honom" + egna tankar







MÄSTARENS BEFALLNING

Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd. Matt 9:38




Nyckeln till missionerandets problem finns i Guds hand, och den nyckeln är bön, inte arbete med den betydelse ordet vanligen har idag, för det kan vara något som leder uppmärksamheten bort från Gud. Nyckeln till missionerandets problem är inte det sunda förnuftet, inte medicin, civilisation eller utbildning, eller ens evangelisation. Nyckeln är bön. "Be därför skördens Herre ..."

Mänskligt sätt är bönen opraktisk och oförnuftig, ja, vi måste inse att bön är något ganska dumt om man använder "vanligt sunt förnuft". Jesus ser aldrig olika nationer, han ser världen. Hur många av oss ber utan att ha anseende till personen, och med anseende till bara en person, Jesus Kristus?  Det är han som äger den skörd som mognar i förtvivlan och syndabekännelse, och det är denna skörd vi ber om arbetare till - människor som kan sändas ut för att bärga in den.

Vi är upptagna med ivrig verksamhet medan människor runt omkring oss är mogna att bärgas, men vi slösar bort vår Herres tid på konstlade aktiviteter.

Tänk dig att din far eller syskon upplever en svår kris. Finns du där då som arbetare till Jesu Kristi skörd? "Ja, men jag har viktiga uppgifter som jag står i!" Ingen kristen har specialuppgifter. En kristen är kallad att vara Jaeu Kristi egendom, inte en som sätter sig över sin Herre, inte en som dikterar för Jesus Kristus vad han har att göra. Herren kallar oss inte till specialuppdrag: Han kallar oss till sig själv. "Be därför skördens Herre",  så kommer Han att styra omständigheterna och sända ut dig i skördearbetet.



Amen, säger jag till Oswald Chambers andliga vishet.
Tänk om vi på riktigt kunde förstå bönens kraft, vad som händer i andevärlden när vi ber på ett rätt sätt, och när vi ber i uppriktig längtan. Som han skriver här så är det rent mänskligt sätt både opraktiskt och oförnuftigt att förlita sig på bön. Men vad vi måste lära oss är att vi har med Gud att göra, och säger Han att det finns kraft i en rättfärdig människas bön så är det sant. Vi måste ta bönen, vikten av att ge tid till bön på allvar.

Detta med mission har så mycket blivit missförstått från den tanke Gud har. När jag var liten fick jag alltid höra och lära mig vad mission var, det var när man lade ner pengar i kollektboxen och så skickades alla pengar iväg till de fattiga i andra länder för att de skulle få kläder, mat, få gå i skola, få mediciner mm. Vad jag vet så finns ett stort antal organisationer ex Sida, Röda korset m fl, som har just den uppgiften. Vi vinner inga människor för Guds rike genom detta.
Men det var så här jag fick lära mig när jag var liten.

Att gå ut och göra alla människor till Jesu lärjungar mm ... är vårt uppdrag. Ingen kan vinna en enda människa genom att vara en hygglig eller mycket god samhällsmedborgare, eller ens om du är i din kyrka varje dag för att pyssla, städa, sköta om byggnaden, pappersarbete, körledare etc etc. Detta är sånt som inte föder någon andlig frukt, det tröttar bara ut Guds folk.

Att gå ut, betyder inte heller nödvändigtvis att vi ska skicka iväg kollektpengarna till något annat land, något, pågående projekt i en annan del av världen. Vi behöver se nöden som finns nära oss. Vet du hur din granne mår t ex. Tänk om det är du som fått nyckeln till dennes hjärta, av Herren, men tar dig inte tid att gå dit, kanske för att du är så engagerad i din församling, eller i något helt annat?

Alltså, vi tillhör Jesus, och Han ger oss alla uppdrag, bara vi går så nära honom att vi kan höra Hans viskningar. För Han talar tyst. Därför är tystnad i ditt liv ockcså nödvändigt att ha ibland. Vi kan inte själva bestämma på vilket sätt vi vill tjäna Herren. Det gör Han. Det är den enda vägen för att det du gör ska bli välsignat.

Vi får inte bli upptagna av denna världens lockelser. Allt vill dra oss bort från Gud. Detta gör ont att höra. Alla nya teknikfyllda kyrkor som renoveras eller byggs nya till vansinnespengar, för att ljudet ska bli perfekt, för att det ska bli 100 % på alla områden. Men det krävs då inte bara massor med pengar utan massor med underhåll och massor med engagemang och tid. Jag känner många som nästan dukat under av att arbetet i kyrka och det världsliga i församlingen har bränt sönder många Guds barn.

Jag vägrar blunda för detta. Jag vill uppmuntra oss alla att gå inför Herren i tystnad, låta Honom tala om för oss hur Han vill ha det. Fälten har mognat till skörd, kära vänner, men vart finns Guds villiga folk??? "Be skördens Herre". Vi är Hans arbetare. Kan vi inte be tillsammans att Gud får väcka upp oss var och en, så vi kan släppa oss själva, allt som binder. Utanför vårt hems dörrar är Missionsfältet, överallt ropar människohjärtan efter hjälp. Internet, Facebook mm är enorma missionsfält. Underbart hur Herren använder dagens teknik för sina syften.

Låt oss ta detta på allvar.

Käre Jesus, jag/vi ber dig nu om förvandling i våra hjärtan, så vi kan stilla oss mer, söka ensamhet med dig, så vi hör din röst. Skickliggör oss du, Herre, till att gå ut och göra alla människor till dina lärjungar. Låt oss också förstå att det är dig vi ska söka och visa på, inte dina kraftgärningar. Jesus, du Guds enfödde son, som dog för allas våra svagheter. Vi prisar högt ditt namn.

Herre, här är jag/vi, sänd mig/oss!!!!


Ps. Läs nu inte detta som om jag menar att vi inte ska bistå med hjälp i andra länder. Det säger jag inte här. Vad jag menar är att vi inte får missa allt som finns framför våra ögon, och det som finns omkring oss här i vårt Sverige.

Gud välsigne oss alla idag<3

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 "Syster"/Annette Öberg
skriven :

Så sant du skriver - Vi måste, får, som Jesu efterföljare mycket mer lyssna, vara "lediga" för att låta Hans vilja ske, med oss som redskap ut i9 världen, med de olika människor vi möter!

I mitt arbete, "tar jag i de som kommer till mig", samtalar - sååå lycklig blir jag många ggr. då ett vittnesbörd om Jesus får lämna mina läppar - jag blir så tacksam, när mina kunder, några, längtar till nästa gång vi ses - inför herren, i mitt behandlingsrum. Så lycklig blir jag. Det blir fler, fler...ser det ut som ibland. Tack Herren!

2 "Syster"/Annette Öberg
skriven :

Så sant du skriver - Vi måste, får, som Jesu efterföljare mycket mer lyssna, vara "lediga" för att låta Hans vilja ske, med oss som redskap ut i9 världen, med de olika människor vi möter!

I mitt arbete, "tar jag i de som kommer till mig", samtalar - sååå lycklig blir jag många ggr. då ett vittnesbörd om Jesus får lämna mina läppar - jag blir så tacksam, när mina kunder, några, längtar till nästa gång vi ses - inför herren, i mitt behandlingsrum. Så lycklig blir jag. Det blir fler, fler...ser det ut som ibland. Tack Herren!

3 Örjan
skriven :

Tack Maria för dina visa ord. Det är väldigt starkt att läsa.Blessings / Örjan