Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebär, det är jag.

Ur "Källor i öknen" av Mrs.Chas.E.Cowman + egna tankar







Rom. 8:37

 "Men trots allt detta vinner vi en härlig seger genom Kristus, som älskar oss så mycket att han har dött för oss".




SÅ UNDERBART
är evangeliet och så stor är Guds gåva, att du kan ta de fiender som just nu bekämpar dig och förvandla dem till trappsteg, som leder ända fram till himlens portar, och in till Guds närhet.

Örnen sitter på ett klipputsprång och ser mot den svartnande himlen, där ljungeldarna flammar. Han sitter alldeles stilla och iakttar stormvädret. Men först, då han känner stormens styrka, och vet, att orkanen har nått honom, svingar han sig med ett skri ut i rymden för att av stormen föras upp mot skyn. Han flyger, buren av själva stormen.

På samma sätt vill Gud, att hans barn skulle, genom att förvandla stormskyarna till en vagn, vinna en härlig seger. Du vet, att då en hel armé har segrat, fördriver den fiendehären från slagfältet för att lägga beslag på alla dess förråd av ammunition och proviant. Här finns byte att vinna!

Min vän, har du vunnit det? Då du stigit ned i lidandets mörka dal, kom du upp ur den med byte? Då orättvisan drabbade dig, och du trodde att allt var förlorat, litade du då på Gud, så att detta fick berika ditt liv?

Att vinna en härlig seger betyder att frånta fienden bytet för att själv använda det. Gör bruk av de planer fienden uttänkt för att störta dig!

Då Dr. Moon från Brighton i England blev blind, sa han till Gud: "Jag mottar från dig blindhetens gåva. Hjälp mig att använda den till Ditt förhärligande, så att Du vid Din tillkommelse får Din egendom med ränta." Då lät Gud honom uppfinna Moon-alfabetet, med vilken hjälp tusentals blinda har kunnat läsa Guds ord och många av dem funnit vägen till frälsning,

Gud avlägsnade inte Paulus törntagg. Han gjorde något som var bättre: Han tog den i sina händer och förvandlade den till Paulus tjänare. Törnena har ofta blivit människorna till större välsignelser än tronerna.


-------------



Vänner, detta inlägg är ett av de viktigaste jag lagt in hittills, för här finns stora skatter för oss att hämta. Läs författarens inlägg gärna fler gånger för att låta poängen i det han säger sjunka in i dig. Här finns bot mot depressioner och tappad livsglädje och annat som "stulits" från dig p g a sjukdom eller annan nöd.

Om du börjar från början och frågar dig: Vem eller vilka är mina fiender? Är det sorg, sjukdom, kroppslig eller själslig smärta, bitterhet eller något annat. Det vet bara du. Vad som än är dina fiender så kan du alltså använda dig av dem för att komma närmare Herren, "kliva upp på trappstegen". Du kan genom att förändra din syn på det svåra förvandla hopplöshet till seger i ditt andliga liv.

Här ovan berättar författaren om örnen. Det är facinerande med just örnen som exempel. Bibeln talar också om örnen vid flera tillfällen. Örnen verkar vara stilla och orörlig utan att vinden kommer, och helst ingen liten vind. Här talar författaren om storm och till och med orkan innan den stora fågeln gör sig beredd att svinga sig ut och föras upp mot skyn. Det är den hårda vinden som bär den.

Om vi skulle se på våra livs motgångar på ett annat sätt än vi oftast gör, om vi skulle i likhet med örnen ta tillfällena i akt när orkanen kommer, att svinga oss ut i den och lita på Herren, och låta oss föras närmare Honom. Tänk hur det skulle glädja Gud. Om vi skulle se dessa "fiendestormar" som en vind, eller en vagn mot skyn så skulle vi mitt i alla svårigheter vinna en härlig seger. Alltså, när vi gått igenom svåra prövningar bör vi ha något "byte" med oss ur elden. I mina tankar så är själva bytet i det här sammanhanget, andlig visdom, uthållighet, tålamod, glädje, frid kärlek, självbehärskning ... och alla andra frukter Herren ger. Det bör också förminska oss själva och få en ökad längtan till att tjäna Honom, inte på mitt vis, på det sätt jag vill, utan på Hans sätt, på det sätt Han vill. Älskar vi Herren så accepterar vi också att, om det än må vara med nöd ...

Har du vunnit nåt "byte"? Har du använt dig av stormarna i ditt liv för att avväpna fienden (djävulen)?. Istället för att bryta ihop kan vi prisa Gud för att han har allt under kontroll och då vet vi att vi kan vara trygga trots alla omständigheter.

Att läsa här ovan om Dr. Moon, är inspirerande, hur han kunde se blindheten som en gåva från Gud. Vilken andlig styrka!. Och tänk vilken välsignelse han fick vara och är för alla blinda. Kan vi tänka så? Om inte, så är det nåt vi behöver arbeta på.

Har du någon törntagg? Om vi tänker oss att ha just en törtagg som sitter instucken någonstans på kroppen, vilken smärta. Man vet ju hur ont det gör att bara litegrann sticka sig när man rensar rosenbuskarna i trädgården. Här handlar det ju inte om en sådan törntagg utan något bildlikt en törntagg som hela tiden gör ont. Det som står här om Paulus törntagg är mäktigt, tycker jag. Okej, man kan tycka att Gud kunde väl ha tagit bort den taggen från Paulus så han slapp den smärtan, var den nu var, om den satt i köttet eller i själen. Men Gud visste bättre. Denna tagg förde Paulus närmre sin Mästare och han blev till mycket stor välsignelse för människor och fick uppleva mycket av Herren på ett sätt som kanske inte varit möjligt utan denna tagg han bar.

Bli inte förtvivlad du käre Guds barn, om du måste föras igenom en storm eller ett mörker. Lita på Honom och låt dig fyllas med alla rikedomar som kommer ur den svåra prövningen. Han kommer att välsigna dig rikligt och låta dig föras med vindarna mot skyn, närmare Fadern, precis som den mäktiga örnen.


Törnen ger större välsignelser än tronen!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Torbjörn
skriven :

Tack Maria.



Starka och fina tankar..Vi som har eller har haft krämpor-värk,funderar ju ofta på vad det är som sker och händer med kroppen.Och när det måste till läkarbesök och undersökningar så blir undran lite större för varje minut/gång. Någon gång skrev jag till en som hade svår ångest,(vem har inte haft det en gång i sitt liv?) att "Låt inte ångesten styra ditt liv..styr din ångest" Dvs ..ångesten är inte farlig i sig (om man inte själv gör den farlig)..Så istället för att oroa sig till döds, ortsätt att ha kontroll över livet, gör undersökning vid behov. Leta inte efter om det gör ont i varje cell i kroppen. Du har verkligen djupa tankar Maria, och Gud har försett dig med den gåvan.

Tack Maria. Tack Gud, för Maria. Nu ber jag om att Maria skall få bli fri från sin sjukdom. I Jesu namn. Amen!

2 Torbjörn
skriven :

Hej Maria. Tack för dina kloka rader. Det är verkligen djupa tankar du har. Gud välsigne dig och jag ber för att Jesu gör dig frisk från dina sjukdomar, som du har så ont av. I Jesu namn jag ber. Amen.

Torbjörn

3 Annika N
skriven :

Tack älskade vännen för allt som du delar! Jag bara suger åt mig! Har funderat mycket på detta med törntaggen... som Paulus sa " Ständigt bär jag med mig denna tagg..." jag har undrat va det va han kämpade med.. Jag har känt och känner mig orolig i själen... ovissheten... smärtan... frågorna... och så mycket som vill slita i själen och ta ifrån mig glädjen. Tänk att det är den hårda vinden som bär örnen !!! Jag svingar mig ut nu ! Jag vill tro på att vinden bär och lyfter mig upp... upp! Han har kontrollen! Tack än en gång Maria ! Stor Kram Annika