Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebär, det är jag.

Dagens ord




Min bror Tomas Munkas Larsson (teolog och konstnär) målar "Upprättad"på en skapandekoncert på Torpkonferensen 2007.





Matteus 2:11De gick in i huset, och när de såg barnet och hans mor Maria föll de på knä för honom och hyllade honom. Sedan tog de fram sina presenter av guld, rökelse och myrra och gav till honom”.

 

 

Josef kom och se på barnet

han som ligger i min famn

som vilar vid mitt modersbröst

han som ängeln gett ett namn

Jag ser himlen i hans ögon

Jag hör änglasångens ljud

Se han håller i mitt finger

vårt lilla barn som kom från Gud

 

Alla stjärnorna de tindrar

för att himlen kommit ner

och Guds änglaskara dansar

hans lilla gossebarn de ser

Vår frälsare är nu kommen

Stäm in med dem och sjung

att barnet i Marias famn

är hela jordens kung

 

Se min käre Josef

Hans lilla fot ini min hand

Det är här som livet börjar

vårt lilla barn från himlens land

Det är på honom alla väntat

Vårt lilla barn här vid mammas bröst

Herren gav oss sin största gåva

vår försoning, liv och tröst

 

 

Här skedde det största undret i världshistorien. Gud gav sin ende son till världen för att försona oss med sig. Här, i Betlehem föddes lilla Jesus, till mycket stor glädje för Josef och Maria. Men jag kan också tänka mig den bävan och ångest de kände redan från början, när de höll sin älskade lilla bebis i famnen. De visste ju vad som måste ske. De visste varför han kommit. Inte i den värsta mardrömmen kan vi förstå hur det måste ha känts för dem att veta hur Jesu liv senare skulle sluta, på korset. Det var en obegripligt stor kärlekshandling från Gud, i sin längtan efter en återupprättad gemenskap mellan sig och sin skapelse, människorna. Nu är det upp till dig och mig att välja. Liv eller död.

 

 

 

 

 

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: