Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebÀr, det Àr jag.

En hemlighetđŸ•ŻđŸ™đŸ»


Be för andra
NÀr Job bad för sina vÀnner
ÄterupprÀttade Herren honom. Job 42.10

Den klagande, sjĂ€lvkoncentrerande, osunda sortens bön för att försĂ€kra att man vill vara rĂ€ttfĂ€rdig finner man aldrig i Nya testamentet. Att sjĂ€lv försöka göra sig rĂ€ttfĂ€rdig inför Gud Ă€r att sĂ€tta sig upp mot försoningen. "Herre, jag ska rena mitt inre om du svarar pĂ„ min bön, jag skall göra det som Ă€r rĂ€tt om du hjĂ€lper mig." Jag kan inte bli rĂ€ttfĂ€rdig inför Gud pĂ„ egen hand, jag kan inte leva fullkomligt - jag kan bara bli rĂ€ttfĂ€rdig inför Gud om jag tar emot Herren Jesu Kristi försoning helt och hĂ„llet som en gĂ„va. Är jag ödmjuk nog att ta emot den?

Jag mÄste avstÄ frÄn varje slags krav och upphöra med varje slags anstrÀngning och helt och hÄllet överlÀmna mig i hans hÀnder. Sedan kan jag börja ge ut i helig förbönstjÀnst. MÄnga böner har sin orsak i bristande tro pÄ försoningen. Jesus har inte börjat frÀlsa oss, han har frÀlst oss, det Àr gjort redan, och vi sÄrar honom nÀr vi ber honom göra det igen.

Om du inte bÀr frukt hundrafalt och inte vÀxer i kunskap om Guds ord, börja dÄ be för dina vÀnner! GÄ in i tjÀnsten i det fördolda! "NÀr Job bad för sina vÀnner ÄterupprÀttade Herren honom." Din stora uppgift i livet som gudsmÀnniska Àr bön för andra. Be hela tiden, vilka omstÀndigheter Gud Àn stÀller dig i! Be att hans försoning fÄr konsekvenser i andras liv, sÄ som den har fÄtt i ditt eget! Be för dina vÀnner nu, be för dem du kommer i kontakt med nu!
♣
HÀr finns en skatt att finna. HÀr finns  en nyckel till helande och befrielse.
SÄ lÀtt det Àr nÀr livet gör ont, att fastna i sjÀlvömkan och stÀndig bön till Gud för sina egen skull, för att man sÄ innerligt lÀngtar efter att bli vidrörd av Herren. I den situationen förstÄr man inte hur EGO man handlar. Jag vet att jag sjÀlv haft sÄna perioder som varit lÄnga i mitt liv, dÀr jag varit liksom avskÀrmad i mitt eget lidande sÄ att jag glömt bort att lÀgga koncentrationen pÄ att be för andra. Kanske jag har tÀnkt att om jag blir frisk, om jag fÄr mÄ bÀttre, dÄ ska jag börja be för andra mer, men dÄ mÄste Gud göra mig starkare först. Detta Àr ett galet resonemang, och jag vet att mÄnga fastnar i detta. 

Vi bör börja i den andra Ànden, att slÀppa oss sjÀlva och den nöd vi befinner oss i, och ge oss hÀn i att helhjÀrtat be för vÄra medmÀnniskor o vÀnner. NÀr vi börjar göra det sÄ kan det hÀnda magiska ting inom oss och det kan föda lÀkedom i vÄra egna liv. AlltsÄ, om vi glömmer oss sjÀlva och vÄrt EGO, ber för andra helhjÀrtat, dÄ kan vi sjÀlva fÄ uppleva mirakel i vÄra liv. Och vad Àr det som hÀnder nÀr detta sker? Det Àr försoningens kraft, frÄn Jesu död pÄ Golgata.  
 
Om vi hade varit goda nog att kunna rÀkna oss som rÀttfÀrdiga i oss sjÀlva p g a goda gÀrningar, ett brinnande engagemang i vÄr församling etc, dÄ skulle vi göra Jesus till en dÄre, dÄ skulle han inte behövt lida och dö för vÄr skull. "Du kan jobba för Herren", i en församling, pÄ missionsfÀlt, som pastor eller hÀngiven medlem 24 timmar om dygnet och ÀndÄ missa ALLT! Det handlar inte om vilka anstrÀngningar vi gör, det handlar om överlÄtelse, sÄ Gud kan leda varje steg. LÄt oss inte sÄra Jesus med att inte ha tro nog att han har frÀlst oss. Det Àr för lÀnge sen avklarat. Du behöver bara ta emot den gÄvan, sÄ Àr den din.

VÄga slÀppa dig sjÀlv nu, och gÄ in i en helig förbönstjÀnst för andra, i det fördolda. Herren ska löna dig, och du kommer att uppleva att Herren rör vid dig nÀr du överlÄtit hela ditt liv till honom och tagit emot frÀlsningens gÄva.

Vi kan vara uppmÀrksamma pÄ vÄra liv, sÄ vi hÄller oss nÀra Herren, bÄde personligen för oss var och en och i de församlingar vi tillhör. Vi kan lÀtt se om vi Àr levande för Gud. BÀr vi frukt? HÀnder saker dÀr vi gÄr fram? VÀxer vi? Drar vi mÀnniskor till oss? Ser mÀnniskor pÄ oss att vi Àger nÄgot de saknar? Kan vi inte sÀga JA pÄ dessa frÄgor Àr nÄgot fel och dÄ bör vi gÄ in i vÄr kammare och pÄ allvar frÄga Herren: Vad ska jag göra för att fÄ liv, sprida liv, vÀcka hunger i mina medmÀnniskor, vad ska jag göra för att fÄ församlingen att blomstra, vad ska jag göra för att vÀckelse ska komma över vÄrt land?

Jag ber, Herre, att du ska möta oss var och en som lÀser detta. Ber om en hunger i vÄra hjÀrtan. FörlÄt oss för att vi kanske för mycket tÀnker pÄ oss sjÀlva och vÄra egna bekymmer. Dra oss nÀrmare dig och lÀr oss att lyssna, höra din röst. HjÀlp oss att förstÄ vÄr litenhet i din storhet. Tack för frÀlsningen, som ingen av oss förtjÀnat, din gÄva till oss. Tack gode Gud för att du hör min bön, i Jesu namn.Amen.
 
Gud vĂ€lsigne er alla đŸ™đŸ»đŸ•Żâ€ïž
 
Mia☀
 
Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: