Ökenblomman

En levande asfaltsblomma med allt vad det innebär, det är jag.

Kreativ, skapa liv ...

 
 
<3
 
 
 
Hej på er, alla vackra hjärtan.Hoppas din dag idag kommer att vara snäll mot dig.
 
Jag vill slå ett slag för kreativiteten. Har du något kreativt att göra? Kanske du aldrig har tänkt på det ens. Kanske bloggar du? En bra början. Men jag inbillar mig att det i varje människa finns en kanske omedveten längtan, eller ett behov av att skapa på något sätt. Tror det är något Gud lade i oss från början, när han skapade människan. Han säger ju att han skapat oss till sin egen avbild, och vem är konstnär om inte Gud? Om man bara tänker att från början fanns ingenting, och se vad Han gjort med sitt skaparsinne. Titta i naturen, alla färger och former, nyanser, vilosamma ljud, och fåglarna som jublar när vår och sommar kommer. Det vita snötäcket som hjälper naturen att vila, för att sen vakna upp igen. Mörkret på vintern, så att vi kan tända ljus inne, skapa ett lugn, stressa ner mm.
På samma sätt som jag tror att skapandet finns i oss alla, levande eller i dvala, så tror jag att det är med vår själ, eller ande. Vi är ju alla skapta med ande, kropp och själ. Själen, det är ju DU. Kroppen bor vi i, och anden är där vi kan få kontakt med vår skapare.
Under väldigt många år har jag ofta kommit att tänka på olikheter mellan oss människor. Alla är olika, inte det jag menar, men jag menar att om jag pratar med en person som liksom har allt den behöver, pengar, grejer, och ett bra förhållande, bra hälsa, fina barn etc...... så slår det aldrig fel ...... nånting fattas ändå !? Vaaa..... hur kan något fattas om man har allt?
Jo, lyssna nu ... om Gud har skapat dig till till avbild, och för att du ska ha gemenskap med honom (står så i bibeln), så är det det självklaraste jag kan tänka mig att det finns ett tomrum i varje människa, ett rum som är avsett för Dig o Gud, er relation. Det spelar absolut ingen roll alls hur mkt vi öser över oss själva o varandra, om vi saknar det viktigaste. Många söker, söker och söker, överallt... för att finna det där något, som fyller upp hålet. Du kan söka en evighet och jag lovar att du aldrig kommer att finna det du söker förrän du tar emot skaparen, säger ditt ja, till Jesus. Då behöver du inte söka mer.
Jag påstår inte att livet blir lyckligt för att du blir kristen. En del påstår det, men det är inte sant. Däremot fylls hålet i ditt inre upp och du kan få uppleva en inre trygghet som du inte ens trodde fanns, inte baserad på något utifrån, utan ifrån källan till livet, från Gud.
Det konstiga är också att många vägrar söka sanningen hos just Gud/Jesus, utan söker precis överallt utom där. Märkligt.
 
 
<3
 
 
 
 
Jamen det här är ju nummer ett på morgonen, kaffe!!!! Och ett par goda mackor såklart, med äppelskivor på. Smaskens!
 
 
 
 
 
 Förra veckan bakade jag 103 bullar! Men vad ska jag med de till? Får proppa i familjen bullar så de storknar, men hoppas också att det finns vänner som vill komma o fika, och prata lite gott om livet.
 
 
<3
 
 
 
 
 
Jo, på tal om skapande. Så många former det finns. Det första jag upptäckte i mig själv, det var när jag hade blivit utbränd och låg i två år och var mkt sjuk, det var skrivandet. Det har hjälpt mig mycket och jag har också fått uppleva hur jag genom mina ord kan ge något till andra. Det är en välsignelse!
Boken ovan, är baksidan på en Poesisamling (Tävling) där 25.000 personer deltog, och de tog ut 500 st vinnare. Jag kom med bland dem. Det var riktigt roligt. Då började väl mitt skrivande på allvar.
 
 
 
 
 De översta böckerna har jag gett ut, och resten finns jag med i.
Har inte skrivit många bokstäver på fyra år förrän förra veckan. Det har sina anledningar som jag inte vill ta upp här. Jag blev fråntagen min skrivarglädje helt enkelt.
Nu tar jag nya tag och jag ska börja peta lite i en blivande bok där manuset legat o dammat i fyra år. Vi får se när det blir klart. Kanske slår jag ihop några manus till en bok, får se. Hoppas ni följer mig så får ni se vad som hände varteftersom.
 
 
 
 Här var igår eftermiddag, på Drömverkstan, på den platsen hade jag brett ut mig :). Had sååååå roligt!
 
 
 
 
 Också på drömverkstan .... så här många böcker (minst) finns det att bläddra i, skapande oc konst i alla former. Fantastiskt!
 
 
 
 
 Och så jag då :)
 
 
 
 En av mina skapelser igår. Det ska bli en större fruktskål som ska få färgen smaragdgrön.
Gjorde en ljuslyckta i lite större format också, med hjärtan urskurna. Detn blir fin till juletid :) (Glömde fota den)
 
 
 
 
 Om man inte har varken penslar, färg eller nåt annat, så duger fingrarna bra att måla med och en några minimuggar med olika starkt frustorkat kaffe omrört i hetvatten. Så är det bara att sätta igång. Om man vill förstärka nyanser eller så, så kan man lätt göra det genom att fota målningen, och mixa lite med kontraste i mobilen/datorn. Teste vetja :)
 
 
 
 Här är faktiskt en målning också enbart gjord med fingrar och kaffe, men med kontrasten i mobilen så dök det blåa upp. Jag kommer att göra tavlor (pusselbilder) av dessa sen. Berättar mer då hur det går till.
 
 
 
 
 
Här är en av mina stora drömmar, en stengodsugn!
Vore underbart att få skapa i min egen takt och bränna när jag vill, och kunna sälja lite saker också.
 
 
 
 
 
 
 En annan av mina drömmar, en eldriven drejskiva. Sååå mkt fint man kan skapa med en sån.
Vi har två såna på Drömverkstan, men de är så lite använde så de hackar och stannar mm...... hoppas o önskar att personalen vill lägga ner liten stund på att smörja upp dem med 5:56, det enda som behövs, sen är de som nya igen.
 
 
 
 
 På vägen hem gick det en liten älgkalv upp mot vägen precis framför mig. Jag stannade, skådade det vackra djuret, men först när de var på väg in i skogen igen kom jag på att fota det med mobilen. Synd. Jag blinkade mot alla mötande och de som kom bakifrån också, så de skulle förstå att sakta ner.
 
 
 
 
 
Jaa, här är jag,  och mitt livspussel.... Vissa bitar saknas nog fortfarande, men jag börjar få ordning på pusslet. Snart så :)
 
 
<3
 
 
 
Önskar alla vackra hjärtan en vacker dag. Fundera lite, vad kan du ha för skapartalang? en eller flera, prova dig fram.
 
Varm kram<3
 
Mia
 
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: